239 views 4 mins 0 comments

Leguma vedetă cu care pot fi înlocuite murăturile. Curăță colonul, stimulează digestia și luptă împotriva anemiei

In Lifestyle
decembrie 20, 2022

Murăturile au fost extrem de controversate de-a lungul timpului. Unii specialiști susțin că sunt excelente pentru rolul benefic pe care îl au asupra microbiomului intestinal, în timp ce alții atrag atenția asupra conținutului ridicat de sodiu sau zahăr, dar și asupra riscului de cancer la stomac pe care l-ar avea.

„Până chiar de curând, murăturile au fost cumva controversate din cauza conținutului mare de sare și conținutului de zahăr în unele sortimente. Ultimele studii, însă, aduc dovezi foarte bune, în special pentru varza murată, pe care o vom folosi din plin acum, în perioada Crăciunului, dar și pentru alte murături. De ce? Datorită proceselor de fermentație care au un rol benefic, un rol important, în sănătatea intestinului, a microbiomului intestinal.

Astfel, recomandăm cu căldură gustarea și folosirea murăturilor în meniul de Crăciun, doar atenție să nu fie prea sărate. Sau, dacă sunt sărate, ele pot fi desărate înainte de a fi mâncate. Și să nu fie murături cu zahăr”, atrage atenția medicul nutriționist Anca Hâncu, pentru DC Medical.

„Adaosul de zahăr din murături se va adăuga caloriilor”

„Adaosul de zahăr din murături se va adăuga atât caloriilor, plus că depășim recomandările privind consumul ale Organizației Mondiale a Sănătății.

Nu știu dacă știți că OMS recomandă ca o cantitate de maxim 10% din caloriile zilnice să fie aduse din zahărul adăugat, astfel încât dacă avem zahăr și din prăjituri, și din muștar sau pâine sau /alte lucruri în care este presărat zahărul adăugat va fi foarte greu să ne menținem în cantitatea totală de calorii și în recomandările OMS.

Aceste recomandări sunt măsuri, de fapt, de prevenire a bolilor cronice, a bolilor cardiovasculare, a obezității, a diabetului, pentru sănătatea organismului”, a completat ea.

Alternativa sănătoasă a murăturilor

Există însă și o alternativă la clasicele murături, care poate fi la fel de gustoasă și care vine la pachet cu multiple beneficii pentru sănătate. Este vorba despre sfecla roșie.

„Ca garnitură pentru mesele de Crăciun, sfecla roșie, fiind o sursă excelentă de antioxidanți, nitrați naturali, stimulează și sinteza oxidului nitric, cu rol vasodilatator, astfel încât este indicată ca adjuvant în tratamentul hipertensiunii.

De asemenea, sfecla roșie aduce și o favorizare a digestiei, prin stimularea drenajului biliar. Apoi, având un conținut ridicat de fibre și un index glicemic mediu, în același timp, va favoriza curățarea colonului fiind un adjuvant în reducerea riscului de cancer. Și nu numai.

Aș menționa și faptul că este un adjuvant pentru tratamentul împotriva anemiei, prin conținutul mare de fier, de magneziu și de vitamina B6”, arată dr. Anca Hâncu.